Optymizm to nie samooszukiwanie się, to raczej możliwość wyboru patrzenia i interpretowania rzeczywistości. Mamy wybór, czy chcemy widzieć szklankę do połowy pełną czy pustą.

W nauce optymistycznego stylu wyjaśniania nie chodzi o to, aby nie dostrzegać negatywnych elementów życia, ale o to, aby wyciągnąć z nich konstruktywne, wspierające wnioski. Nie chodzi także o wypieranie negatywnych myśli, ponieważ one i tak dadzą o sobie znać wcześniej czy później. Chodzi raczej o pewnego rodzaju elastyczność, o koncentrowanie się na pozytywach, kiedy wymaga tego sytuacja i na „trzeźwym spojrzeniu”, gdy jest to bardziej pożądane.

Często jesteśmy przekonani, że to porażki czy ciężkie przeżycia, jakich doświadczyliśmy, czynią z niektórych z nas pesymistów, jednak Prof. M. Seligman, twórca psychologii pozytywnej na podstawie wieloletnich badań wyjaśnia, że emocje i działania nie są zazwyczaj bezpośrednim następstwem pojawiania się trudności, lecz raczej wynikają bezpośrednio z przekonań o trudnościach. Jeśli zatem zmieni się sposób myślenia o trudnościach, to o wiele łatwiej stawi się czoło rzeczywistości, ponieważ to, jak zinterpretujemy daną sytuację i jej przyczyny, wpływa bezpośrednio na to, jakie podejmujemy działania. Sytuacja już się zadziała i nie mamy na nią wpływu, możemy jedynie oddziaływać na nasze przekonania odnośnie do tej sytuacji. Oznacza to, że możemy zmodyfikować nasze przekonania, a zmiana przekonań wpłynie na skutki.

Po co nam optymizm?

W swojej książce „Optymizmu można się nauczyć”, Prof. M. Seligman opisuje korzyści płynące z optymistycznego sposobu wyjaśniania – „optymiści regularnie uzyskują lepsze niż można by sądzić, wyniki w testach sprawności. Kiedy starają się o posadę, mają większą szansę na jej otrzymanie niż pesymiści. Cieszą się nadzwyczajnym zdrowiem. Starzeją się łagodnie, mniej cierpią z powodu dolegliwości wieku niż większość z nas. Są dane przemawiające za tym, że być może nawet żyją dłużej”. 

Więc jeśli chcesz mieć lepsze zdrowie, samopoczucie i żyć dłużej postaw na OPTYMIZM ☺

Jak możesz zadbać o optymizm swoich pracowników?

Zachęcaj pracowników, których pesymistyczne podejście i lęki z tym związane blokują chęć do działania i podejmowania wyzwań do tego, aby przypomnieli sobie sytuację z przeszłości, którą ocenili jako negatywną, a obecnie mogą uznać, że jest pozytywna, wyszła im na dobre, co się z mieniło, jakich aspektów sytuacji nie wzięli wtedy pod uwagę, co sprawiło, że mogli zmienić interpretację tej sytuacji? Czy mogą zobaczyć analogię do obecnej sytuacji?

Autor:

Agnieszka Czerkawska CEO Wellbeing Institute, praktyk psychologii pozytywnej, wellbeing ekspert