Prof. psychologii Sonja Lyubomirsky zajmuje się badaniem szczęścia od 20 lat. W swojej książce „Wybierz szczęście – naukowe metody budowania życia, jakiego pragniesz” przedstawia liczne wyniki badań poświęconych tej tematyce. Analizując ich treści można pokusić się o stwierdzenie, że szczęście może być traktowane jako kompetencja poprzez połączenie trzech atrybutów: wiedzy, co nam daje szczęście, umiejętności jak tę wiedzę zastosować i postawy, czyli wcielania tego w życie.

Większość z nas ma świadomość konieczności dbania o kondycję fizyczną, ale często nie mamy świadomości konieczności dbania o kondycję psychiczną. W sporcie jest tak, że im więcej trenujesz, tym masz lepszą kondycję, twój organizm lepiej znosi wysiłek i szybciej się regeneruje, osiągasz lepsze wyniki od innych, którzy mniej trenowali oraz szybciej wracasz do swojej normy, której poziom się zwiększa wraz z poziomem wytrenowania. Ze szczęściem może być podobnie. 

Ludzie szczęśliwi mają tak samo jak inni troski, zmartwienia, zapadają na choroby, umierają im bliscy, ale pomimo tego potrafią zachować poczucie dobrostanu, lepiej znosić trudne sytuacje i szybciej wracać do swojej normy, a niekiedy wskutek określonych działań może także wzrastać, wtedy mówimy o wzroście po traumatycznym.

Nasz umysł i ciało posiadają wszystkie możliwe mechanizmy powrotu do dobrostanu.

Budowanie poczucia szczęścia jako nauka nowej kompetencji wymaga wprowadzenia zmian m.in. w sposobie myślenia, stylu życia, a także regularnego wysiłku i zaangażowania.

Po co nam poczucie szczęścia? 

Badania przeprowadzone przez S. Lyubomirsky wraz z zespołem wykazały korzystny wpływ z odczuwania szczęścia na różne obszary życia, takie jak miłość i związki, relacje rodzinne i zawodowe, to także większa energia, bardziej odporny system immunologiczny, większe zaangażowanie w życie osobiste i w pracę, lepsze relacje z ludźmi, lepsze zdrowie fizyczne i psychiczne. Szczęście ma także znaczący wpływ na długowieczność. Wraz ze wzrostem poczucia szczęścia wzrasta nasza pewność siebie i samoocena. Nabieramy przekonania, że jesteśmy wartościowi i zasługujemy na szacunek.

Biorąc powyższe pod uwagę, warto włączyć do programów wellbeingu świadome działania podnoszące poziom odczuwanego szczęścia.

Jak możesz zadbać o szczęście swoich pracowników?

Zachęcaj pracowników do zastanowienia się, co mogłoby podnieść im poczucie szczęścia w pracy, to mogą być drobiazgi, ale życie właśnie składa się z takich drobiazgów, a suma tych drobiazgów wpływa na samopoczucie i dobrostan. To mogłoby być np. słuchanie podczas pracy ulubionej muzyki, ustawienie na biurku rodzinnej fotografii, czy ulubionego gadżetu, aranżacja przez pracownika stanowiska pracy, aby było dla niego bardziej przyjazne, stworzenie listy małych przyjemności, z których mógłby świadomie korzystać. 

A przede wszystkim jako lider możesz zadbać o wspierające środowisko pracy, dodrą atmosferę, pozytywne relacje panujące między współpracownikami, przydzielanie zadań, które mogą wywoływać flow, budować wraz z nimi poczucie sensu i wspólnoty, doceniać ich pracę i zaangażowanie, a to wszystko razem wpływa do poziom odczuwanego szczęścia w pracy, a także przekłada się na poziom szczęścia i dobrostanu osobistego.

Autor:

Agnieszka Czerkawska CEO Wellbeing Institute, praktyk psychologii pozytywnej, wellbeing ekspert