Prof. Barbara Fredrickson, psycholog, którą miałam przyjemność poznać osobiście na konferencji poświęconej psychologii pozytywnej, w swojej książce „Pozytywność” przedstawia wyniki wieloletnich badań nad tym zjawiskiem. Wskazuje, że nasz mózg nastawiony jest na negatywność, a pozytywność w porównaniu z nią wydaje się być bardzo krucha. Jeśli wydarzy nam się coś dobrego, szybko o tym zapominamy, nie czujemy potrzeby, aby to rozpamiętywać, delektować się czy rozmyślać. Lecz gdy pojawi się w naszym życiu coś negatywnego, jakaś trudna sytuacja, to mamy tendencję do jej rozpamiętywania, a czasami wraca do nas w postaci natrętnych myśli. Ludzie o negatywnym usposobieniu nie potrzebują nawet negatywnych sytuacji, oni zamartwiają się na zapas, ich umysł tworzy negatywne scenariusze, wywołujące negatywne myśli, za którymi podążają.

Natomiast potrzebujemy doświadczać pozytywnych emocji, aby odczuwać wellbeing. 

W książce przedstawia także swoją teorię na temat poszerzającej i budującej funkcji pozytywnych emocji, które przyczyniają się m.in. do wzrostu kreatywności i poczucia sprawczości, a to z kolei przekłada się na rozwój osobisty i tworzenie trwałych zasobów. Następuje osobista przemiana i zwiększenie poczucia pozytywności, co z kolei umożliwia zwiększenie odczuwania pozytywnych emocji. Im więcej doświadczamy pozytywnych emocji, tym bardziej one budują naszą pozytywność i sprawiają, że odczuwamy ich jeszcze więcej, takie pozytywne perpetuum mobile ☺

Wzmacnianie pozytywności

A gdyby tak odwrócić proporcje, zacząć rozpamiętywać te dobre doświadczenia, delektować się nimi?

Zacząć świadomie zmieniać oprogramowanie mózgu na bardziej pozytywne – tak aby osiągnąć równowagę, dostrzegać więcej rzeczy dobrych i pozytywnych – wzmocnić wellbeing mentalny.

Odkrycia z zakresu neuropsychologii pokazują, że ludzki mózg jest plastyczny, jest jak mięsień, który można wyćwiczyć, a skupienie się na rzeczach dobrych i pozytywnych mogą spowodować trwałe zmiany w sieci neuronalnej.  Poniżej proponuję proste ćwiczenie, które może Ci w tym pomóc.

Ćwiczenie na wzmocnienie pozytywności – trzy dobre rzeczy 

Codziennie wieczorem minimum przez tydzień zapisuj trzy rzeczy, które w danym dniu poszły ci dobrze i dlaczego. Mogą to być drobne rzeczy, ważne, aby robić to systematycznie. Być może działanie to spodoba ci się na tyle, że będziesz chcieć je kontynuować np. kilka miesięcy, aż stanie się twoim nawykiem. 

Warto zanotować, ponieważ tekst zapisany ma większą siłę i zawsze można do niego wrócić. W ten sposób można stworzyć swój własny dziennik pozytywności, który może być wsparciem w trudniejszych momentach. Działanie to wyrabia nawyk szukania rzeczy dobrych w ciągu dnia, które trzeba następnie wieczorem zapisać. Umysł podświadomie zaczyna się koncentrować na rzeczach dobrych i z czasem dostrzega ich coraz więcej, następuje zmiana mentalna.

Jak możesz zadbać o pozytywność swoich pracowników?

Możesz zachęcić pracowników, aby budowali swoją pozytywność poprzez zapisywanie rzeczy, które im poszły dobrze w pracy, z których są zadowoleni. Zadanie to nie tylko wpłynie na zwiększenie pozytywności, wzmocni także poziom satysfakcji z pracy, wskaże działania, które mogą wprowadzać ich w stan flow, a zapisanie „dlaczego poszły im dobrze” buduje i wzmacnia poczucie sprawstwa oraz odpowiedzialności.

Dbanie o pozytywność przekłada się na dobrą atmosferę w pracy, a jak podają badania, dla większości pracowników dobra atmosfera w pracy jest jednym z kluczowych elementów poczucia dobrostanu. 

Kiedy odczuwamy pozytywne emocje, jesteśmy przyjaźniej nastawieni do siebie i do innych, stajemy się życzliwsi, mamy więcej wiary w powodzenie podejmowanych działań. Dzięki nim tworzymy dobre relacje z innymi ludźmi, jesteśmy bardziej empatyczni. Lecz także mamy większą świadomość siebie, a dzięki temu lepiej się porozumiewamy i funkcjonujemy w zespole”. Pracownicy szczęśliwi i zadowoleni są bardziej kreatywni, innowacyjni i otwarci na nowe, a to przekłada się bezpośrednio na przewagę konkurencyjną, innowacyjną i technologiczną przedsiębiorstwa.

Autor:

Agnieszka Czerkawska CEO Wellbeing Institute, praktyk psychologii pozytywnej, wellbeing ekspert