Twórca psychologii pozytywnej, Martin Seligman w swojej książce „Pełnia życia. Nowe spojrzenie na kwestię szczęścia i dobrego życia” – definiuje ją następująco: „Kiedyś wydawało mi się, że przedmiotem psychologii pozytywnej jest szczęście, że najlepszym miernikiem szczęścia jest zadowolenie z życia, a celem psychologii pozytywnej jest zwiększenie zadowolenia z życia. Teraz uważam, że przedmiotem psychologii pozytywnej jest dobrostan, najlepszym miernikiem dobrostanu jest osobisty rozkwit (życie pełnią życia), a celem psychologii pozytywnej jest potęgowanie osobistego rozkwitu. Ta teoria, którą nazywam teorią dobrostanu, mocno różni się od poprzedniej teorii, to jest teorii prawdziwego szczęścia”.

Psychologia pozytywna jako nauka, która opiera swoje tezy na licznych badaniach, dostarcza wielu narzędzi i interwencji pozytywnych, które pomagają osiągać dobrostan i szczęście w życiu prywatnym i zawodowym oraz lepiej sobie radzić w trudnych sytuacjach i wychodzić z kryzysów. 

Psychologia pozytywna może być wspaniałą bazą programów wellbeingu w organizacji, ponieważ wiedza, jaką oferuje, może wnieść wiele dobrego w życie ludzi, poprzez szerokie zastosowanie w pracy indywidualnej, może także przysłużyć się do rozwoju biznesu, dzięki wiedzy i wartościom jakie ma do zaoferowania organizacjom i ich pracownikom. 

Nazwałam ją nauką o „jasnej stronie MOCY człowieka”, bo jest nauka o tym co człowieka wzmacnia, wspiera i buduje oraz wskazuje, co jest przeciwwagą do tego co go osłabia i ściąga w dół. 

Autor:

Agnieszka Czerkawska CEO Wellbeing Institute, praktyk psychologii pozytywnej, wellbeing ekspert